The long tail – Hoe 3dPrinten Customer Excellence een boost geeft

 

Uiteindelijk wil iedere klant zich bijzonder voelen. Alsof een product of dienst helemaal voor hen gemaakt is.  Niet voor niets kijkt het bedrijfsleven op tegen bedrijven als Coolblue die zich maximaal inzetten voor klantbeleving. Alleen heeft die focus op de klant een (operationele) keerzijde. Het botst met het verdienmodel van bedrijven die een hoog niveau van standaardisatie vereisen om winstgevend te zijn.

Maar nu kan het wel! One-in-a-million-bird brengt ringen op de markt die allemaal uniek zijn. Deze ringen worden 3d-geprint. Het ontwerp is digitaal en kan via software 1 miljoen keer eenvoudig aangepast worden. En voor de 3dPrinter maakt het niet uit of deze 1 miljoen dezelfde of 1 miljoen verschillende ringen print. Dus is de productie rendabel. Dit is een mooi voorbeeld van hoe het toepassen van 3dPrinten een compleet bedrijfsmodel omdraait. Wat kan er bij jouw bedrijf ontstaan wanneer de wetten van de schaaleconomie niet meer van toepassing zijn?

 

3dPrinten & customer excellencelongtail

In veel bedrijven is deze spagaat tussen  verkoop en de productie voelbaar . Een klassieke ‘tussen hamer en aambeeld’.  Sales en marketing voelen de druk om klantwaarde toe te voegen door maatwerk te leveren of niches te bedienen. Terwijl de supply chain afgerekend wordt op efficiëntie, kosten/m2 of bezettingsgraad.

De uitweg zit in de ‘long tail’. Steeds meer organisaties groeien succesvol door een long tail strategie toe te passen. Zij richten zich op niches en zijn daar zeer succesvol in. Zou het niet mooi zijn wanneer meer niches rendabel te bedienen zijn?

Of in maatwerk. Ook daar zie je dat 3dPrinten zich uitstekend leent om een compromis te voorkomen. Een product dat écht voldoet aan de wens van de klant levert tevredenere klanten op en een unieke positionering.

 

  “Op grote schaal niches bedienen: een tegenstelling?”

Dat was het altijd wel. Of je bedient een niche of je kiest een massproductie-benadering. 3dPrinten overbrugt deze kloof en maakt niches rendabeler dan ooit.  Omdat we nauwelijks vaste kosten hebben, geeft dit je de economische vrijheid om:

  • een unieke product te leveren aan een klantgroep die voorheen niet werd bediend
  • Heel veel producten ‘virtueel’ op voorraad te houden en on-demand te produceren.
  • De nicheklant wereldwijd te bedienen door locaal te produceren (printen)

 

Hoe Revelating uw Customer excellence verbetert 

Waarde propositie obv 3dPrinten

Revelating’s “Value creation model” helpt u in korte tijd te ontdekken hoe 3dPrinten uw propositie voor klanten dramatisch kan verbeteren. We kijken uiteraard waar we in uw product of dienst met de ontwerpvrijheden van 3dprinten een verschil kunnen maken. Net zo belangrijk is de ontkoppeling van ontwerp en productie op waarde te schatten. We ontdekken samen  nieuwe distributie- en verkoopmodellen en vertalen deze door naar de distributie, verkoop en marketing.

Inrichten van personalized of customized productie

Door een combinatie van 3dScanning, 3dSoftware en 3dprinting is customer-centric production realiteit geworden. Revelating helpt u bij het opzetten van Proof of Concepts en rekent parallel met u de business case uit. Wist u dat klanten meer dan 20% extra bereid zijn te betalen voor een product dat op zijn of haar wensen is aangepast? Neem dan nog de extra voordelen van zero-waste en print-on-demand mee en de business case is rond.

Small batching / hybride productie.

Te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken. Van nature worden kleine klanten niet bediend door bedrijven, omdat de cost-of-serving te hoog zijn. Een mal maken voor een kleine klant is te duur en de oplage te klein. En voor maatwerk is het gewenst aantal juist weer te groot. Een echte catch 22.

3dPrinten kan uitstekend ingezet worden voor kleine oplages. We kunnen het break-even point met massaproductie nog verder verhogen door 3dPrinten te combineren met klassieke productiemethodes. Zo kunnen we moedermodellen, zandkernen of zelfs matrijzen printen voor kleine oplages.

 

Meer voorbeelden van Customer Value Creation met 3dPrinten

exp braceEen nieuwe waardepropositie

De Exo-L is een brace op maat. Deze wordt gepersonaliseerd op basis van een scan die van uw enkel gemaakt wordt. Vervolgens wordt de brace geprint.

Met deze brace  kan de sporter een betere ondersteuning krijgen en daarnaast ongedwongen bewegen. Hiermee kan de sporter vrij bewegen en toch vertrouwen op ondersteuning: een waardepropositie die voorheen niet maakbaar was.

 

zandkernNiches bedienen

Voor veel zware industriële toeleveranciers is de productie van mallen en matrijzen een duur proces. De levertijden van de modellen en mallen kunnen enorm oplopen. Dus voor veel kleine klanten of niches, loont het de moeite niet

Door het printen van mallen, of zoals in dit voorbeeld, zandkernen kan het proces versneld worden en de kosten verlaagd.  En wie heeft niet eens een mal moeten afkeuren en opnieuw het proces moeten opstarten. Met 3dPrinten verlaag je ook nog eens ondernemersrisico door fouten in het ontwerp of productie eerder naar boven te halen. En ineens in die ene niche of klant wel te bedienen!

 

 

geprinte malSmall batching

Als er slechts een kleine serie producten gevraagd word kan er voor het producren ook gekozen worden een mal te printen. Dit leidt tot een mal die oplages tussen 50 en 1000 stuks aankan. Ideaal dus voor kleine series. Afhankelijk van de toepassing kan ook het printen van het moedermodel een mooie tussenstap zijn. Hiervan zijn dan weer siliconenmatrijzen te maken voor kleine oplages.