De Business driver bepaalt
Revelating bouwt haar projecten langs de assen van het business driver model op. Een vernieuwing is pas disruptief als een key business driver geraakt is. Een van deze drivers die al vroeg waarde toevoegt is functionele innovatie, zoals gewichtsbesparing. Het gaat hier om het doorbreken van technologische grenzen op gebied van vormen en ruimtegebruik.
Wanneer Additive manufacturing vanaf de ontwerpfase als ingezet wordt, kunnen producten beter ontworpen worden. En dat kan leiden tot zeer waardevolle besparingen of betere prestaties. Denk bijvoorbeeld aan:
· Een vliegtuigonderdeel dat tot 70% minder weegt
· Een superjacht dat bespaart op de hoogte tussen dekken
· Een kardanas dat significant minder onderdelen bevat dan het origineel
· Een beter gekoelde turbo
Niet iedere verbetering is zinvol. Soms ‘kan het niet uit’. Stijgen de productiekosten mee. Maar het kan vaker dan je verwacht. Het is een business case die je moet opstellen. En soms betekent dat over de hele waardeketen zoeken naar voordelen. Deze kunnen schuilen in de extra waarde die het oplevert, waarvoor een klant betalen wil. En waarmee je je weer onderscheid van de concurrentie. Een ander voordeel ligt in het streamlinen van het productieproces, doordat minder of geen assemblage nodig is. In the end, draait het om total cost of ownership