Revelating werkt altijd business driver driven. Dat betekent dat wij uitgaan van de toepassing en niet van de technologie. “Mensen zoeken geen boor, ze willen een gat in de muur”, is een cliché wellicht, maar o zo waar in de adoptie van disruptieve technologie. Daarin neemt ‘scale up from zero’ een centrale rol. Anders gezegd, hoe kun je efficiënt produceren voor elke schaalgrootte: dus ook series van één.
The sweet spot
Traditioneel wordt digitale productietechnieken zoals Additive manufacturing ingezet om unieke ‘one of a kind’ producten te maken. Complexe vormen die anders niet mogelijk zijn te produceren zoals deze of deze. Maar om additive manufacturing alleen hiervoor in te zetten, doe je het tekort. Ook kleine series lenen zich bij uitstek voor digitale productie.
Hybride productie
Digitale productiemethodes staan niet op zichzelf, maar integreren ook prima met andere, traditionele methodes zoals spuitgieten. We zien steeds meer van onze klanten 3dscannen en additive manufacturing inzetten voor het realiseren van kleine series. Soms zal 3dprinten goedkoper zijn dan het investeren in een mal. Denk aan de productie van een proefserie van 30 stuks voor een market test. Een alternatieve manier is het 3dprinten van de mal, waarmee een grotere serie van enkele honderden stuks realiseerbaar is, zoals hier uitgelegd wordt.
The long tail
Met de digitalisering van de dienstensector zagen we nieuwe business modellen ontstaan die leunen op het Longtailmechanisme: Niet zozeer op massa, maar juist parallel kleine niches bedienen. Mooie voorbeelden zijn Coolblue en Amazon. Nu de digitalisering de productiewereld raakt, kunnen we vergelijkbare modellen realiseren. Produceren van kleine series waarmee niches bediend gaan worden
Bron united grinding groep, gelezen in 3dprintmagazine.eu