De Business driver bepaalt
Steeds vaker zien we duurzaamheid terug keren als driver van een business propositie. Daarbij komt al snel de vraag hoe de digital manufacturing daarin bijdraagt. En soms blijkt het dan zelfs de doorbraak te zijn.
Neem nu het project van de Slaapfabriek in Teuge. De opdrachtgever wil een trainingsgebouw die aansluit bij het streven van het hotel naar ‘zero footprint’. Met het inzetten van 3dPrinten als bouwtechniek, leveren we - naast een iconisch ontwerp -ook een significante bijdrage aan deze circulaire ambitie. Niet alleen gebruiken we 40% minder beton, ook kunnen we 75% van de afvalstoffen herbruiken.
Het voorbeeld van de Slaapfabriek laat zien hoe de productiefunctie verduurzaamt. Het echte werk zit in het terugdringen van onnodige logistieke bewegingen. Door het design te verplaatsen i.p.v. het product kan de inzet van fossiele brandstoffen zwaar ingeperkt worden. Niet voor niets verwacht de haven van Rotterdam tientallen procenten minder omzet in de nabije toekomst.
Voeg daar nog eens aan toe dat bedrijven on demand gaan produceren. Hiermee voorkomen ze onnodige productie. Los van het kostenvoordeel, treedt er dus ook geen vernietiging van overbodige voorraden op.
Kortom, of duurzaamheid een ´aardige bijvangst is´ of juist ´het hart van de propositie´ is, in ieder geval biedt het veel potentieel als business driver.