De Business driver bepaalt
Als Revelating naar een disruptieve technologie kijkt, dan is dat altijd met een ‘business bril’ op . Dit betekent dat we willen zien waar in het business model zij impact heeft. De virtualisering van de productieketen is daar een mooi voorbeeld van. Oftewel, hoe digital manufacturing leidt tot de ‘anytime/anywhere waardeketen’.
Digitalisering: de dienstensector als voorland
Internet heeft een vergelijkbaar effect op de dienstensector gehad. Ineens kon je overal ter wereld je diensten aanbieden als dienstverlener. En op ieder moment leveren. Deze locatie-ongebondenheid zorgde ervoor dat diensten aangeboden worden zo dicht mogelijk bij de klant. Dit leidde tot interessante verdienmodellen zoals Amazon, I-tunes en Spotify.
Deze modellen zijn één-op-één over te enten op de productiewereld. Kijk maar naar Shapeways, grabcad of 3dHubs. Allemaal concepten die een vergelijkbare verschuiving in de waardeketen creëren doordat:
1) Design gescheiden is van productie
2) Zo dicht mogelijk bij de klant geproduceerd wordt
3) Logistieke kosten geminimaliseerd worden
4) En er zonder voorraad gewerkt wordt
Of het nu gaat om printen in het internationaal spacecenter, reserveonderdelen op een container schip van Maersk of printen van een Ikea hanger bij de Staples. Al deze voorbeelden geven aan hoe eenvoudig de oude economische wet van ‘centraliseren van productie’ op te heffen is.