We benaderen digitalisering van productie vanuit een TotalCost of Ownership filosofie. Oftewel, de wellicht hogere kosten moeten in de keten terugverdiend worden. Een minder tastbare, maar oh zo relevante driver hierin zijn onzekerheidreductie en faalkosten. Dan doelen we op fouten in productie, of mislukte productintroducties, trage time2market, verloren offertes.
Een producent gaf toe een aantal offertetrajecten niet uit te voeren omdat geeist werd dat een proefserie geleverd werd. Deze wilde nog wel eens oplopen tot meer dan €20.000 op een order van €100.000. Vanwege de onzekere uitkomst, besluiten zij niet mee te bieden in het traject. Met additive manufacturing kon dit bedrag teruggebracht worden naar €5.000 wat binnen de acceptabele risico’s viel
Een bedrijf dat alleen maar maatwerk levert, kwam er achter dat voor een significant deel van hun productie, medewerkers veel producten moeten afkeuren. Door het inzetten van Additive Manufacturing voor complexe vormen, werden de faalkosten significant gereduceerd
Door met scannen en digitaliseren van design een virtueel oneindige voorraad te creëren, kon een producent van huishoudartikelen sneller haar klanten van concepten én eindproducten voorzien. Daarmee werd significant bespaart in het commerciële proces
Dit toont aan dat digitale productie dus niet alleen binnen de productiefunctie meerwaarde biedt. Ook in ondersteunende processen levert het besparingen op in tijd, falen en risico’s. En het zal niet de eerste keer zijn, dat in deze processen de échte winst te halen is.